2020 har været et meget, meget anderledes år. Det startede som de fleste andre år med generalforsamling og halfordelingsmøde i februar.
Men så ændrede alt sig. Den 12. marts lukkede vi for alle aktiviteter i klubben. Lukningen varede til starten af juni, hvor vi fik vores tider i Grantoftehallen tilbage. Ved skolesommerferien start i slutningen af juni fik vi yderligere adgang til Måløvhallerne og kunne træne efter en særlig sommerplan hele juli. I august kunne vi starte den normale sæsonen, og de eneste restriktioner vi måtte leve med, var afspritning af kontaktplader m.m.
Men det varede desværre kun til slutningen af oktober. Her blev indført nye restriktioner, med et forsamlingsloft på 10 voksne personer. Dette indebar, at holdturneringen for senior og voksne - på nær de mindre hold - måtte indstilles. Men heldigvis kunne den daglige træning samt stævnerne stort set gennemføres som normalt.
Men denne situation sluttede brat den 7. december, da alle aktiviteter i klubben atter måtte lukkes helt ned.
Vi ser nærmere på økonomien under dagsordenens punkt 4. Men jeg vil lige nævne, at vi i 2020 har fået et ekstraordinært stort overskud. Vi havde egentlig budgetteret med et mindre underskud. Men i kraft af årets nedlukninger, har vores udgifter været langt mindre end vi forventede ved årets start.
Men det er ikke meningen, at vi skal pure penge sammen i klubben. Så vi vil finde konstruktive måder at udnytte denne ophobede kapital til glæde for medlemmerne.
På baggrund af det mærkelige år, kan vi glæde os over, at vores medlemstal ikke er gået tilbage i løbet af året. Vi har faktisk fået en lille fremgang.
Dette er ret bemærkelsesværdigt. Flere andre idrætsklubber, som jeg taler med, er alle gået tilbage i medlemstal.
I kraft af det stabile medlemstal, fik vi stort set den samme hverdagsfordeling for sæson 2020/2021 ved halfordelingsmødet i februar, som vi havde i sæson 2019/2020, hvilket egentlig er meget tilfredsstillende.
Men vi kunne selvfølgelig godt bruge mere haltid i Måløvområdet, så vi ikke skulle sende vores unge medlemmer til Grantoftehallen og træne.
Jeg har ikke forsømt en lejlighed til at gøre borgmesteren og andre politikere opmærksom på den mangel på haltid vi har i Måløv sammenlignet med Skovlunde og Ballerup. Vi har flere gange fået stillet i udsigt, at der ligger en hal i Jonstruplejren, som Ballerup Kommune forventer at overtage. Men det har efterhånden trukket ud længe, og der er tilsyneladende ingen vilje til at leje den af ejendomsfirmaet Freja, som ejer den.
Jeg vil i den forbindelse også gerne nævne et initiativ, som Brugerrådet ved Måløv Idrætspark har sat i søen:
Vi har nedsat en 3-mands arbejdsgruppe med deltagelse af MIF, MB og MBC. Torben Jensen er vores repræsentant. Gruppen har udarbejdet et forslag, som med relativt billige tiltag udnytter grusbane til åbne aktiviteter for Måløvs borgere, f.eks. skaterbane, streetbasket m.m. Formålet er dels på kort sigt at aktivere det uudnyttede areal, og dels på længere sigt at sikre, at området ikke fjernes fra idrætsparken og bebygges med boliger.
Forslaget blev præsenteret for borgmesteren, formanden for kultur og fritidsudvalget samt kulturchefen kort inden den totale nedlukning den 7. december.
Jeg vil gerne her takke bestyrelsen for et godt samarbejde. Vi har i år holdt en del flere møder, end vi plejer. Det skyldes, at det ikke har været ”business as usual”. De mange restriktioner har krævet megen koordinering og mange hurtige beslutninger. Vi har også ligesom mange andre måtte ty til at mødes på Skype, og det er faktisk gået rigtig godt.
På trods af det spændende arbejde i 2020, har Gert Olsen og Morten Grand valgt at forlade bestyrelsen ved denne generalforsamling.
Gert har siddet i bestyrelsen i 5 år, og har med stor punktlighed styret halbooking, indkøb af bolde og udlevering af nøgler og brikker. Jeg tror roligt jeg kan sige, at der aldrig har været så godt styr på disse ting, som under Gerts håndtering. Vi siget tak til Gert for de 5 år.
Morten har ligeledes siddet i bestyrelsen i 5 år, og Morten har ud over at have utroligt godt styr på seniorafdelingen også været en fantastisk inspirationskilde – dels for sin afdeling men også for bestyrelsen. Samtidig har Morten en god del af æren for, at det lykkes at integrere et hidtil uset antal ungdomsspillere i seniorafdelingen. Så vi skylder også Morten en stor tak.
Ud over Morten og Gerts farvel til bestyrelsen, er der sket et par andre ændringer i 2020. Midt på året valgte Steen Bengtson, som afløste Lisbeth Bøggild ved sidste generalforsamling, at trække sig som ungdomsudvalgsformand og overlade roret til Martin Liebach. Det betød også, at Carsten Roepstorff, som ellers havde sekunderet Steen ved bestyrelsesmøderne, valgte ikke at møde op mere. Vi siger tak til Steen og Carsten for det halve års tid, og byder Martin et stort velkommen. Jeg er sikker på, at Martin er et rigtig godt valg som ny formand for ungdomsudvalget.
En anden ændring der er sket, er at Jakob Jes¬per¬sen har valgt at træde tilbage som Udvalgsformand for voksenfællesspil og overlade pladsen til Thomas Hvass. Overgangen er sket løbende og egentlig ret ubemærket, da Thomas i forvejen deltog i bestyrelsesmøderne som suppleant. Men det betyder ikke, at Jakob forlader os i bestyrelsen. Jakob har tilbudt at fortsætte som ”menigt” bestyrelsesmedlem, hvor han kan aflaste specielt næstformanden med nogle opgaver. En god ordning, som vi er meget glade for, og bestyrelsen vil derfor anbefale, at generalforsamlingen følger bestyrelsens ønsker, når vi kommer til punkt 5 og 6 på dagsordenen.
Endelig skal der lyde en stor tak til vores revisor og æresmedlem Ole Jensen, som har valgt at trække efter at revideret foreningen længere end nogen kan huske - men i hvert fald i mindst 35 år.
Sidst men ikke mindst en stor tak til alle, som arbejder frivilligt i udvalgene og de som i øvrigt giver en hånd med når der er brug for det.
Karsten Friis
Formand
1/7-2021