Formandens beretning 2001 v/ Formand Jan Rodtwitt

Endnu en sæson er gået – og endnu en gang gået godt, synes jeg. Vore 3 afdelinger, ungdom, senior og voksen fællesspil syder af liv og aktivitet. De 3 afdelingsformænd vil om lidt selv aflægge beretninger, så jeg vil ikke komme nærmere ind på disse områder, blot konstatere, at MBC fortsat er at finde på badminton landkortet via vores deltagelse i diverse hold- og individuelle turneringer.

Jeg forudsagde på generalforsamlingen sidste år, at vores medlemsnedgang ville stoppe, da nedgangen rundt omkring os var stoppet. Denne forudsigelse har vist sig at holde, vi har nu igen netto tilgang af medlemmer – og størst der hvor det virkelig tæller, nemlig i ungdomsafdelingen. Her er der en markant tilgang.  Også i voksen fællesspil og spil på fast banetid har vi konstateret en fremgang, eneste område, der ikke p.t. sker en tilgang er seniorafdelingen, men det forsøger vi at gøre noget ved. Vi er fulde af tro til fremtiden, da vi jo ved, at badminton på landsplan stadig går op ad.  Og med de ideer og tiltag, der ligger i afdelingerne, ja så vil der uden tvivl ske en yderligere tilgang af medlemmer den kommende sæson.

Det var en sand fornøjelse at deltage i det årlige halfordelingsmøde i februar måned. Ifølge den på forhånd udsendte oversigt, stod MBC til en fremgang på 8 timer – og det fik vi. Så for den kommende sæson er der lidt flere timer at gøre godt med. Bl.a. har vi fået fredag aften i Måløvhallen tilbage – til stor glæde for Ungdomsafdelingen. Den æra vi indledte sidste år – samarbejdet med Jonstrup Badminton Klub – har vi afsluttet igen. Vi har den underlige mening, at i et samarbejde er der mindst 2 parter, og vi føler ikke, at Jonstrup Badminton Klub ønsker at give, kun tage, hvorfor det samarbejde, vi indledte sidste år, er afsluttet med udgangen af denne sæson.

Vores – eller min vanvittige idé, at forsøge at få gang i bordtennis i Måløvhallen er desværre ikke lykkedes i denne sæson. Der har simpelthen ikke været overskud til at få denne aktivitet sat på skinner. Men vi har ikke givet op. I samarbejde med Ungdomsafdelingen prøver vi igen at få gang i aktiviteten sammen med vores spil fredag aften. Så lad os håbe, at vi får gevinst af vore investeringer i løbet af den kommende sæson.

Projekt ny Måløvhal skrider godt fremad. Vi har brugt en hel del kalorier på dette projekt i vinter. Lige nu er vi ved at lægge sidste hånd på konkurrenceprogrammet, dvs det materiale, der skal bruges til udskrivningen af konkurrencen om en ny hal. Der vil blive indbudt 4 teams til at deltage i konkurrencen. Tidsplanen er, at vi inden udgangen af maj måned færdiggør konkurrencematerialet. Konkurrenceperioden er fra medio juni til medio september i år. Herefter følger projektbedømmelsen fra medio september til 1. oktober.

I løbet af oktober i år sker den politiske behandling, hvor – hvis vi får et endeligt ’’go’’ fra kommunalbestyrelsen, starterprojekteringen i november. Denne forventes afsluttet i marts næste år, hvorefter byggeriet påbegyndes i april og en ny hal forventes at stå færdig i maj 2003. Der er fortsat afsat 15 mill. kr. til projektet og dette beløb forventes at kunne holde. Hvordan en ny hal vil komme il at se ud – og hvor kommer den til at ligge, det vides ikke – det er det, konkurrencen vil fortælle os. Vi har i projektet forsøgt at få indskrevet alle de mange forskellige ønsker og ideer, og det synes jeg er lykkedes ganske godt.
Vi håber at få en vis indflydelse på, hvilket af de 4 projekter, der bliver valgt, men valget af vinderprojektet er en politisk beslutning. Der vil blve gjort mest muligt for at vi får så få gener i den eksisterende hal under byggeriet, som muligt, men helt undgå gener, kan vi ikke.

I maj måned sidste år afholdt vi et seminar for medlemmer af MBCs bestyrelse og udvalg. Vi havde en udbytterig weekend – og kom hjem med en masse ideer og masser af arbejde…
Seminaret mundede ud i, at vi skulle arbejde videre med 7 satsningsområder:

Oven i det daglige arbejde med at drive klubben, er dette en ordentlig mundfuld at gå i gang med. Vi er kommet et stykke vej, men mangler fortsat et par kilometer i at nå til målet. Men vi forventer, at vi i løbet af efteråret i år er kommet et langt stykke længere, så vi kan begynde at gøre brug af denne indsats – til gavn for alle vore medlemmer.

Ældreidræt er jo også en del af MBC – selv om det ikke har meget med badminton at gøre. Vi har – må jeg være ærlig og sige – ikke så meget kontakt i det daglige, men ældreidrættens ledere ved, hvor de skal henvende sig, såfremt de har behov for hjælp eller problemer. Jeg har dog hørt, at Ældreidrætten i Måløv er utilfredse med MBC. På den ene side er jeg ked af at høre, at nogen er utilfredse med MBC, på den anden side må jeg sige, at jeg forstår ikke rigtigt, hvad de er utilfredse med. Ingenhar henvendt sig til mig. Da Ældreidrætten havde brug for et ståsted, ja så gav vi dem et sådant. Men der er jo stort set ikke nogen samhørighed mellem deres og vores idræt, og da vi har rigeligt med badminton relaterede opgaver, ja så kaster vi ikke mange kalorier på Ældreidrætten.

Uden penge gør det ondt, hvorfor økonomi jo er en vigtig del af en forening. Vi vil lidt senere gennemgå regnskabet detaljeret, men jeg er ikke specielt stolt over, at vi også i år må stille med et underskud. Det er ikke katastrofalt, men vi skal have styr på denne nedadgående kurve, hvor vi nu gennem flere år har tæret på egenkapitalen. Men mere herom lidt senere.

I den forløbne sæson har bestyrelsen været aktive på mange områder – ikke blot internt i klubben, men så sandelig også udadtil. Kulturel forvaltning i Ballerup Kommune kender os – og ikke kun som brokkere, men også som  aktive medspillere i og omkring idrætten i Ballerup. BMSI, vores idrætsunion, er vi aktive deltagere i. Sjællands Badminton Kreds under Dansk Badminton Forbund har vi også et særdeles fint samarbejde med – ligesom til vores gamle samarbejdspartner, DGI Roskilde – og den nyere DGI Storkøbenhavn. Vi er aktive deltagere i brugerrådene for Måløvhallen og Østerhøjhallen – og vi deltager aktivt i samarbejdet med de andre klubber i Måløvområdet.

Herudover har vi så vore bestyrelsesmøder – og møder i vore udvalg, - og i resten af fritiden prøver vi så at spille badminton…….

Jeg vil gerne sige bestyrelsen tak for endnu en god og udfordrende sæson. Det er jo sådan, at frivilligt idrætsarbejde skal være sjovt – ellers gider man ikke – og jeg synes, vi har det sjovt sammen – samtidig med at vi får drevet og udviklet vores klub på en konstruktiv og visionær måde. Tak til jer alle for endnu en god og spændende sæson. Også en tak til alle vore udvalgsmedlemmer, der yder en kæmpe indsats på hvert af deres område, til vore trænere og hjælpetrænere, holdledere, forældre  og andre, der giver en hånd med for holde gang i klubbens aktiviteter – og naturligvis tak til alle vore medlemmer, det er jo jer, der er det centrale i alt det, vi går og gør.

Igen i år skal vi tage afsked med 2 bestyrelsesmedlemmer – og som sidste år, kan man ikke tale om mandefald, da det er 2 piger, vi siger farvel til i bestyrelsen: Annie Nielsen, nuværende formand for voksen fællesspil, har valgt at sige stop efter denne sæson. Annie – synes jeg – har været med altid, i seniorafdelingen, i oldboysafdelingen og nu senest i voksen fællesspil. Annie har faktisk været med så længe, at hun burde stå under afskrivninger i regnskabet…… Tak Annie for din indsats for MBC. Vi forstår alle, at du træner til en pause, men vi håber, du og din hofte får lysten til ketcheren tilbage – og vi glæder os til at se dig igen.

Den anden quinde, der forlader os – er Aase. Aase har taget sig af den økonomiske side af sagen i klubben – hun er helt uden skyld i regnskabsresultatet – selvom hun er den, der bruger flest penge af os alle…. Aase trådte til for 2 år siden, da vi stod og manglede en kasserer, og vi har været glade for din indsats og for samarbejdet i bestyrelsen. Aase føler, at hun nu har aftjent sin værnepligt, og vi vil gerne sige dig tak Åse for din  indsats med vore finanser.

Det var så slutningen af side 7 – den sidste!!! Jeg har holdt mig til det mere generelle – mere detaljeret om afdelingerne vil I høre nu fra de 3 afdelingsformænd.

TAK.